Hur man hittar rätt kontorshotell
Uppdaterad: 2024-08-20
I det här blogginlägget kommer vi redogöra för vad man ska tänka på, och hur man kan gå tillväga för att hitta det bästa möjliga kontoret på ett kontorshotell för sin verksamhet.
Läge och tillgänglighet
Möjligtvis är detta de mest självklara aspekterna i att leta nytt kontor, var det ska ligga rent geografiskt. Om man planerar att arbeta med andra kollegor på kontoret är det bra att göra en intern undersökning kring vilka områden som fungerar för alla. Att ha ett snyggt och prisvärt kontor hjälper inte om det är för långt bort för ens medarbetare att åka till.
På vår marknadsplats över kontorshotell kan du enkelt se var alla ligger på en karta.
På samma tema är det viktigt att se till att både kontorshotellet och det faktiska kontoret har all nödvändig tillgänglighet för de gäster som kommer besöka kontoret. En takterass är t.ex. ingen vidare fördel om man inte kan komma till den.
Några saker att tänka på i termer av tillgänglighet kan t.ex. vara:
- Att det finns hissar
- Automatiska dörrar
- Breda gångar och korridorer
- Parkering i närheten
De flesta kontorshotellen erbjuder tillgång till alla sina kontorshotell om man är medlem. Det här kan vara väldigt användbart för ett företag eller person som har lite olika kontorsbehov i termer av läge, man kanske vill kunna ta kundmöten i city men vill också kunna arbeta nära hemmet de dagar man inte har kundmöten. Ett annat vanligt exempel vi ofta hör är att man vill kunna sitta nära sina leverantörer, eller rent av i samma hus, för att förenkla samarbetet.
Hör er för tidigt i er process, om kontorshotellet kan möta de krav ni ställer på läge- och tillgänglighet för att inte förlora dyrbar tid.
Ta reda på vilken service och bekvämligheter som finns
Är du en hundperson, och/eller har barn? För många av oss börjar gränserna mellan privat- och arbetsliv suddas ut. För att kunna få ihop vardagspusslet på ett bra sätt, är det viktigt att ha ett kontor som stöttar det.
Många kontorshotell tillåter att man tar med sig hunden, på vår marknadsplats har vi lagt in det som ett sökbart filter, vilket innebär att du redan vid första sökning av kontorshotell kan veta att du kollar på rätt kontor för dig och din fyrbenta vän.
Vidare finns en hel uppsjö av bekvämligheter att välja bland. Som standard ska det i princip alltid finnas pentry, wifi och toaletter. Utöver detta finns det allt från daglig frukost, kostnadsfria after works, barista, cafeteria och gym - för att nämna några.
Letar ni nytt kontor?
Jämför över 10000 kontorsrum på kontorshotell på vår marknadsplats
Till marknadsplatsenLetar ni efter nätverkande och community?
Även om detta är en aspekt som allt färre ser som en fördel och letar efter hos kontorshotell idag, finns det givetvis goda möjligheter att nätverka och träffa nya kunder och samarbetspartners på ett kontorshotell. Många kontorshotell erbjuder mycket mer än bara ett skrivbord, och försöker själva skapa nätverkande och community inom sitt kontorshotell. Det kan vara genom allt från medlems-frukostar till nätverks-AWs specifikt avsedda för att man ska bredda sitt kontaktnätverk.
Det är inte bara affärsmässigt som nätverkande kan vara bra. Om du t.ex. är ny i stan eller ny på jobbet som frilansare, gör sig kontorshotell till ypperliga mötesplatser även för vänner. Fråga alltid hur det ser ut med regelbundna events och vad dessa innefattar om du vill delta.
Hur flexibla är avtalen?
Planerar ni att växa eller skala ner? Kommer ni ha 100% beläggning på kontoret? Hur länge vågar du teckna ett avtal idag?
Alla kontorshotell har kortare (än traditionella 3-5 år) avtal. Många erbjuder något rabatterad hyra om man kan tänka sig att teckna lite längre avtal, upp mot ett år vanligtvis. Fråga kontorshotellet, eller din kontorsexpert, hur just den aktören lägger upp sina avtal och möjligheter att påverka det.
Ett populärt alternativ är att man hyr ett betydligt mindre kontor än man är antal anställda, och fyller sedan på med medlemskap så att alla faktiskt kan komma in till kontoret vid behov och använda lounger och mötesrum.
Gå på visningar på många kontorshotell
Precis som när man ska köpa ett hem, så rekommenderas det att gå på många visningar och känna in lokalerna ordentligt innan man fattar sitt beslut. När man har sett tillräckligt många alternativ, är det bra att besöka dem vid olika tidpunkter för att få en bra uppfattning om hur ljuset och stämningen faktiskt är i lokalerna.
Färger och solljus är saker som bevisat påverkar ens välmående, och dessa ska inte underskattas i den lokal där man kommer spendera så mycket tid och behöver vara på topp. Även om majoriteten av alla kontorshotell tillåter en att påverka möblemang och utformning av sitt kontor mycket, kommer man aldrig kunna dekorera bort dåligt ljus. Läs gärna vårt inlägg kring hur man kan anpassa sitt kontor på kontorshotell för fördjupning.
Det finns de aktörer som nästan inte tillåter något alls i termer av anpassningar, dessa ytor är redan så gott som fulländade och de vill att deras kontorshotell ska se och andas likadant. Om ni kikar på ett sånt alternativ, var säkra på att ni verkligen gillar möblemang och design, eftersom dessa inte kommer gå att ändra på.
Det finns experthjälp att få - helt gratis
Det kan kännas överväldigande att försöka jämföra och hitta rätt bland hela det växande utbudet av kontorshotell. I skrivande stund finns det över fler än 10000 kontorsrum att jämföra bland.
yta.se är ett exempel på den typ av hjälp som finns att få. På yta.se kombinerar vi en kraftfull marknadsplats över alla lediga egna rum på kontorshotell, med ett team av kontorsexperter. När ett företag kontaktar oss får de en personlig kontorsexpert som driver på processen i allt från att söka fram kontor som passar, till att boka en bra visningsrunda, till att sköta dialog och förhandling med kontorshotellen så att ni slipper lägga tid på det, och kan fokusera på det ni gör bäst.
yta.se fungerar som många andra kontors-tjänster, där man förlitar sig på provision från kontorshotellen och inte tar betalt från det företaget man hjälper. Således är hjälpen helt kostnadsfri för er.