Hur ser coworkingmarknaden ut i Stockholm 2021?

Vi har tillsammans med några av dom ledande kontorshotellen i Stockholm sammanställt information om coworking som koncept för att kunna dela med oss av vår expertis inom området. Vi har även intervjuat några av aktörerna som är verksamma på stockholmsmarknaden för att få relevant information från flera olika kontorshotell. Längst ner i inlägget finns ett formulär där du kan lämna intresse för kontorshotell och boka visning direkt. Om du vill kolla igenom hela utbudet av lediga lokaler kan du gå direkt till yta.se.

Kontorshotell i Stockholm
Vad är coworking?
Hur fungerar coworking?
Varför kontorshotell?
Vad kostar kontorshotellen i Stockholm?
Om kontorshotellen
Boka visning

Kontorshotell i Stockholm

Kontorshotell, eller coworking som det också kallas, växer explosionsartat i Stockholm. Under det senaste året har flertalet nya anläggningar öppnats och många av dom etablerade aktörerna öppnar upp fler anläggningar. Bara i Stockholm finns det över 150 stycken olika kontorshotell och alla särskiljer sig på ett sätt som gör att det finns ett cowork för alla.. Vi har pratat med flera olika aktörer på kontorshotells-marknaden i Stockholm och tagit reda på hur varje aktör särskiljer sig och vad som är unikt med deras koncept.

Tidigare förknippades ofta coworking med startups och unga människor men i takt med att verksamhetsformen har växt till sig och mognat är det idag en samlingsplats där entreprenörer möter stora etablerade företag och kan skapa synergier. Idag finns ett flertal alternativ i Stockholm där alla uppfyller olika önskemål och krav. Det finns en del kontorshotell där man endast välkomnar en viss nisch, som till exempel Things som bara fokuserar på hårdvarubolag. För att hålla informationen så bred som möjligt har vi dock fokuserat på de som inte begränsar vilka hyresgäster som är välkomna.

Vad är Coworking?

Coworking innebär att du hyr in dig tillsammans med andra företag och delar på gemensamma ytor. Kontoret är nyckelfärdigt och möbler finns på plats när du flyttar in. All annan service såsom städning, kaffe, wi-fi, skrivare, posthantering ingår och ibland har du som medlem även tillgång till gym eller bilpool. Vanligtvis betalar man en månadsavgift, ett så kallat medlemskap, per anställd för att få nyttja kontoret. Avgiften kan skilja sig åt beroende på vad för typ av kontor man önskar och vilken standard man eftersträvar, även det geografisk läget spelar in. På kontorshotellen i Stockholm är det mest populära alternativet att man hyr ett eget rum med stängda dörrar. Samtliga aktörer har lite olika alternativ där man antingen kan ha tillgång till en skrivbordsplats i öppen yta man delar med andra eller en fast skrivbordsplats som ibland kallas loungemedlemskap.

Hur fungerar coworking?

I de flesta fall har man en uppsägningstid på ca tre månader och ett löpande kontrakt, vilket gör det till en oerhört flexibel kontorsform. Service som reception, kaffe och posthantering ingår alltid. Hos vissa kontorshotell ingår även bokning av mötesrum i priset, annars tillkommer det en kostnad vilken man betalar utefter behov. Samtliga har dock obokningsbara mindre rum för telefonsamtal som man kan sätta sig i. Idag finns flera coworkingspaces och kontorshotell i Stockholm, de kännetecknas av attraktiva lokaler på centrala adresser, flexibilitet och smidighet. För de som hyr ett eget kontor är kontorshotellen öppna 24 timmar om dygnet och sju dagar i veckan, men receptionsservice är endast under kontorstid vilket motsvarar vardagar ca 09-17.

Storleken på kontorshotellen varierar

Det finns allt ifrån det mindre kontorshotellet till riktigt stora anläggningar som till exempel WeWork. Alla kontorshotell kännetecknas även av en stor flexibilitet och villiga att göra anpassningar för sina kunder så dom ska trivas och stanna. Att hyra ett kontorsrum på ett kontorshotell är i praktiken som att hyra vilket kontor som helst men skillnaden är att avtalen är mycket mer flexibla och man kan komma igång att jobba samma dag som man flyttat in. Därmed slipper man som företagare lägga tid på verksamhetstörande arbete som man står inför i och med en flytt.

Varför kontorshotell?

Det finns väldigt många anledningar till varför du som företagare ska se coworking som alternativ. Den anledning som gör att vi rekommenderar kontorshotell framför eget kontor är de flexibla avtalen. Långt ifrån alla kan eller vill binda upp sig på 3-5 års avtal med nio månaders uppsägningstid som annars är standard. 

På ett kontorshotell eller cowork kan man nyttja sitt egna kontor ostört och under en längre tid. Flexibiliteten är en viktig komponent i kontorshotellens värdeerbjudande, i synnerhet gentemot yngre företag med stora ambitioner då de kan växa utan hinder och utan att behöva ta ställning till att flytta till ny adress och teckna nya hyresavtal. Dessutom ingår alla kring-tjänster med städning, IT och leveranser till exempel vilket gör att du kan sätta igång med ditt arbete redan första dagen du flyttar in, du kan från dag ett fokusera helt på ditt egna arbete. Kontorshotellen i Stockholm ligger på alla tänkbara adresser och även på de mest representativa gatuadresserna i Stockholm.

Vad kostar kontorshotell i Stockholm?

Om man hyr ett rum på ett kontorshotell i Stockholm brukar man oftast kunna komma ner lite i pris jämfört med vad det hade kostat med ett traditionellt kontor på de bästa läget. För att rättvist kunna jämföra ett kontorshotell med ett eget kontor behöver man även kalkylera för bland annat möbelkostnader, bredband och IT, städning och annat underhåll av en lokal. Man ska även tänka på den minskade flexibiliteten det innebär att sitta fast i ett långt avtal. Genom att möbler, kaffe, internet, städning och alla kring-tjänster oftast ingår är det betydligt mindre att ta i beräkning i sin budget än om man hyr ett eget kontor. Utöver att det ger dig som företagare möjlighet till fullt fokus på dina arbetsuppgifter istället för att exempelvis behöva koka kaffe och se till att internet fungerar.

Nedan följer prisexempel hos de aktörer vi har intervjuat. Observera att priserna endast gäller för eget kontor och på de adresser vi har varit på. Priserna är inte exakta utan uppskattningar och snitt baserat på de uppgifter vi fått från kontorshotellen. Priset är angivet i SEK per person och månad, alltså inte per kvadratmeter som annars är standard. Verkligt pris kan komma att skilja sig från dessa.

Kontorshotell Pris per person
7A 5000:-
Convendum 7500:-
No18 8500:-
The Park 4500:-
United Spaces 6995:-

Om kontorshotellen

Vad är det för uppsägningstid? Vad ingår? Vart ligger lokalerna?
Nedan följer att urval av olika aktörer i Stockholm.

7A

7A startade sin verksamhet år 2006 på Strandvägen 7A. Lokalen som inlägget avser ligger på Vasagatan 7, men 7A har idag anläggningar på fyra adresser i Stockholm: Norrtullsgatan 6 intill Odenplan, Vasagatan 7 ett stenkast från centralen, Strandvägen 7A precis intill vattnet vid Nybroviken och sist men inte minst Posthuset om 17000 unika kvadrat på Vasagatan.

Medlemskap hos 7A:

  • Kontorsrum 5000:- per person
    Fullt möblerade kontorsrum i alla tänkbara storlekar med tillgång till fullservice, bokningsbara mötesrum och lounger på alla deras anläggningar i centrala Stockholm.
  • Virtuellt kontor 1900:-
    I detta medlemskap ingår adress och postfack, samt möjlighet att boka mötesrum till rabatterade priser.
  • Business Lounge 4500:-
    Med detta medlemskap får man tillgång till alla lounger och mötesrum 7A har i Stockholm – arbeta där det passar dig! 
  • Fast arbetsplats 5500:-
    Här ingår ett dedikerat skrivbord bara för dig. Bokningsbara mötesrum, tillgång till alla 7As lounger, samt fullt möblerad arbetsplats med förvaring.
  • Flex Office pris vid förfrågan
    Nu Erbjuder 7A kontorsytor från 200m2 och uppåt för företag i behov av mer yta. Hyr ett eget våningsplans med möjlighet till egen ingång och skapa er egen arbetsmiljö. Givetvis ingår fullservice och access även här.

För samtliga medlemskap hos 7A gäller tre månaders löpande uppsägningstid. 7A inriktar sig inte på någon särskild bransch eller verksamhet, utan har en stor blandning av företagsinriktningar bland sina hyresgäster. 7A har flexibilitet som ledord och har många gånger byggt om sina lokaler för att passa den specifika kundens behov. Möbler tar många hyresgäster med sig själv, men går även att hyra via 7A

En stor fördel för många är att 7A även driver konferensverksamhet. Det innebär att företag som är i behov av större konferensrum inte behöver förlägga konferenserna någon annanstans, utan kan boka anläggning och genomföra dem i samma hus de sitter i. Personligt bemötande och en extrem flexibilitet kännetecknar 7A. Vi har ett allt löser sig tänk.

Det är inga medlemspriser förknippade med hyran av kontorsrum, utan månadskostnaden gäller för rummet, som fylls med så många personer man önskar. Detta gör att det inte kostar någonting extra om det tillkommer en eller flera personer i rummet, någonting som är bra för snabbväxande företag. 7A har många hyresgäster som suttit i elva år, och expanderat inom 7As väggar.

”Trogna hyresgäster är det bästa betyget vi kan få och vi är tacksamma att ha fått förtroendet att fått vara en del av resan när våra kunder har expanderat under åren” 

Intresserad av 7A?

Convendum

Vi har varit hos Convendum på Vasagatan 16. Där är det tydligt att Convendums fokus ligger på service till kunden, vilket de kallar för all-inclusive office. Bolagen som söker sig till Convendum vill fokusera på sin verksamhet istället för städ, kaffe, internetdrift och skrivarinställningar. Convendum erbjuder en helhetslösning där allting ingår, även gym och frukost varje dag. Deras lokaler präglas av genomgående hög standard, och en tydlig profil, exempelvis ingår kontorsmöbler från en speciellt framtagen kollektion. Convendum vänder sig inte mot någon särskild bransch, deras medlemsföretag spänner mellan allt från PR-byråer till investmentbolag. 

Medlemskap hos Convendum:

  • Private Office fr. 7500:- per person
    Dessa rum varierar i avseende bland annat utsikt och storlek. Med ett Private Office hos Convendum ingår alla delar av deras helhetslösning.
  • Heltidsmedlemskap 4995:-
    Tillgång till alla lokaler 24/7. Tillgång till gym. Frukost varje måndag.

Samtliga kontrakt hos Convendum har en uppsägningstid på tre månader. Convendum har idag fyra lokaler på följande adresser och orter: Stockholm: Vasagatan 16; Regeringsgatan 30 och Regeringsgatan 48 Göteborg: Kungsportsavenyn 21. Under den närmaste året öppnar även tre nya adresser i Stockholm: Jakobsbergsgatan 16, Katarinavägen 15-17 och Västra Järnvägsgatan 3. Ett heltidsmedlemskap på Convendum ger tillgång till samtliga lokaler 24/7.

Convendum expanderar i hög takt vilket skapar möjligheter för större kunder att anpassa både ytor och servicenivå. Deras Concierge Service är väldigt lösningsorienterad och sköter i princip allt kunderna efterfrågar, vare sig det är skicka blommor till en kund eller kemtvätt. 

Hos Convendum finns en variation av mötesplatser, så som lounge, mötesrum och coworkingytor. För det effektiva mötet finns ståbord och coworkingytor tillhands. På samtliga adresser finns även mötesrum (från 280:-/timme) för dem som behöver något mer avskilt och lounge för det mer informella mötet. På Regeringsgatan 30 finns även Convendums konferenscenter, med styrelserum och salar med kapacitet för upp till 120 personer. 

Intresserad av Convendum?

No 18

På No 18 Grand Central finns 2500 kvm exklusiva lounger och kontorsrum. Lokalerna går även att boka för events och det har hållits i ett flertal större här. Under events kan No 18 hjälpa till med menyer från deras egen kock och bistå med en bemannad bar samt tillgodose övriga önskemål som finns. Inrett med en otrolig känsla för detaljer är detta även det centralaste kontorshotellet beläget inne på Stockholms Centralstation.

Det serveras medlemsfrukost varje måndag och det hålls ofta interna afterworks. Inne i Bistro18 serveras lunch varje dag som tillagas av deras egen kock. Receptionen bistår med all tänkbar service och ger kunder det bästa bemötandet mot både dig och dina kunder. Det finns även försäljning av frukost och mellanmål, samt en egen bar där det råder medlemspriser. No 18 finns idag på två centrala platser, Grand Central och Stureplan, utbudet är detsamma på båda enheterna. Som medlem är man välkommen till båda lokalerna. På Stureplan finns även ett gym i 18’s regi där man kan ansöka om medlemskap. 

Medlemskap hos No 18

  • Kontor fr. 8500:- per person
    Alternativet för dig som vill ha ett eget rum. Gäller för minst tre personer. Samtliga möbler ingår, men om man vill så är det OK att ta med egna. Priset beror mycket på vilket rum man sitter i, men en tumregel hos No 18 är att det kostar 8500 per medlem och skrivbord, detta medför att ett rum för fem personer skulle ligga på cirka 42 500 i månaden. Om man hyr ett eget kontor hos No 18 kan uppsägningstiden variera något utefter vilket rum som är aktuellt.
  • Frilansmedlemskap 8500:-
    Med detta medlemskap sitter man tillsammans med andra företag eller entreprenörer men får ett eget höj- och sänkbart skrivbord, stol och en egen låsbar hurts. Med detta alternativ har man tre månaders uppsägningstid.
  • Co-Working/loungemedlemskap 2500-4500:-
    Detta medlemskap ger tillgång till de allmänna arbetsplatserna samt loungerna, och priset beror på hur många dagar (2 eller 5) per vecka man kommer befinna sig där. Det går även att avtala en tim- eller dagsbaserad lösning. En månad uppsägningstid gäller för loungemedlemskapet.

Gällande mötesrum hos No 18 så finns det god tillgång, bland annat finns telefonbås som är obokningsbara för alla medlemmar. På Grand Central finns även obokningsbara kostnadsfria mötesrum. Annars ligger övriga från 200kr och uppåt som medlem.
Vill man sitta så centralt det går, ha en representativ lokal för sina kunder med tillgång till all fullservice som receptionen innebär så är No 18 Grand Central det rätta valet.

Intresserad av No 18?

The Park

The Park är ett kreativt och personligt co-working space som idag ligger på två adresser i Stockholm, Hälsingegatan 49 i Vasastan och Sveavägen 98 mitt emot Handelshögskolan. The Park på Hälsingegatan består av 4200 kvm kreativa kontorsytor, konferens- & mötesrum, workshopytor och lounger. The Park är platsen för dig som vill njuta av personlig och hög service i en kreativ inbjudande miljö. I dagsläget har The Park över 500 drivna entreprenörer fördelat på ca 200 bolag i sitt nätverk. Öppenhet, gemenskap, driv och värme är några av de saker som kännetecknar deras community.

Medlemskap hos The Park:

  • Eget kontor 4500:- per person
    Finns i storlekarna 8-42 kvm och för 1-15 arbetsplatser. Med rum har man access 24/7 och det ingår från 12-48 fria timmars mötesrumsbokningar/månad.
  • Fast medlemskap 5500:-
    Ett fast medlemskap ger en ett eget skrivbord på kontoret, access 24/7 och 12 fria mötestimmar/månad.  
  • Mobilt medlemskap 3500:-
    Med ett mobilt medlemskap har man access 24/7 och tar ett skrivbord som är ledigt för dagen. Här ingår 6 fria timmars nyttjande av mötesrummen/månad.  
  • Loungemedlemskap 1600:-
    Access till lokalerna under kontorstid. Här jobbar man från någon av de öppna ytorna. I medlemskapet ingår tre fria mötestimmar/månad.

Personalen på The Park jobbar alltid hårt för att hitta en flexibel lösning som passar just dig och ditt företag, stort som litet så skräddarsyr de gärna en perfekt lösning för just dig. Då The Park är ett coworkingspace med en fullservicelösning så ingår allt i samtliga medlemskap, från Mood Managers som tar hand om besökare, postadress, wifi, städning, larm och kaffe till mötes- & konferensrum i storlekarna 4-80 personer, utskrifter, frukostbuffé varje fredag och en community manager som dagligen arbetar med att skapa mervärde för alla medlemmar.

Utöver coworkingdelen så har även The Park en konferensavdelning och hjälper dagligen medlemmarna med planering och catering till möten- & konferenser och seminarium, samt att de även tar hand om externa bolag som vill komma in i en kreativ miljö med allt från catering till bokning av talare till kurser och workshops. The Park passar utmärkt för både mindre och mellanstora bolag och en tydlig vinning man får av att sitta på ett coworkingspace är att man dagligen träffar nya drivna entreprenörer, knyter nya kontakter och hittar nya leads. Det unika med The Park är klimatet du inte visste att du saknade.

Intresserad av The Park?

United Spaces

United Spaces fokuserar på att skapa en community of trust. De är duktiga på att hjälpa sina kunder skapa nya kontakter och utveckla sina företag i huset, och hjälper därmed sina medlemmar växa snabbare. Utöver att vara säljare arbetar även deras personal som Key Account Managers för deras medlemmar för att se till att alla kan fortsätta trivas och växa. Med ett läge precis bredvid T-Centralen är det svårt att hitta bättre, och läget kommer alltid vara centralt när United Spaces expanderar. Utöver lokalerna vid T-Centralen finns även stora lokaler i STUDIO Malmö om 1800 kvm, samt i Göteborg om 2400 kvm på Östra Hamngatan. Tanken är dock att inom fem år ha förvärvat 25 enheter totalt. Som medlem hos United Spaces får man tillgång till samtliga lokaler, och planen är att även då man expanderat utanför Sverige ska medlemmarna kunna sitta på alla lokaler, i samtliga länder. Man får även rabatt på mötesrum i alla arenor. United Spaces inriktar sig inte på någon särskild bransch utan välkomnar alla typer av verksamheter, vilket också är en del av deras koncept.

Medlemskap hos United Spaces

  • Private Office fr 6995:- per person
    Ett eget kontor med tillgång 24/7, ger även tillgång till lounger. Rummen kommer möblerade, men det är OK att ställa in egna möbler så länge de inte sticker ut alltför mycket. Detta alternativ har sex månaders uppsägningstid. Priserna varierar med rummen, men ett exempel är att 10 kvm för två personer ligger på 21500/månad, då ingår allt utom mötesrum.
  • Business Lounge fr 3195:-
    Ger tillgång till loungerna på plan 1 och 2 dygnet runt. Tre månaders uppsägningstid gäller för detta alternativ.
  • Flex Office 6 995:-
    Ger tillgång 24/7 till Loungeytorna samt ett kontorslandskap med moderna skrivbord, stolar och förvaringsbox. Tre månaders uppsägningstid gäller även här.

Mötesrum finns det flera av på United Spaces, med plats för allt från 3-90 personer. Dessa är endast bokningsbara och kostar från 400kr och uppåt, men det finns också ett antal gratis mindre samtalsrum som alla medlemmar erbjuds för mer spontana möten. Som medlem hos United Spaces får man alltid 30% rabatt på mötesrum mot extern prislista vilket ger konkurrenskraftiga priser.

Som medlem hos United Spaces kan man känna sig trygg med att ha en lokal för sitt företag som anpassar sig. Genom att hålla kontinuerliga möten och föra en diskussion med sina kunder tar de reda på hur deras individuella behov ser ut och anpassar sig därefter. Kunderna kan alltid känna sig trygga i att de hittar en lösning som passar dem.

Intresserad av United Spaces?

Boka visning

I formuläret nedan kan ni fylla i information om vad ni söker och svara på några frågor om er verksamhet. Vi ser till att ni kommer i kontakt med de kontorshotellen som ni är intresserade av och att ni får komma på visning. Vi stämmer även av tillgängligheten och plockar även fram andra relevanta alternativ som kan passa er om just det kontorshotellet ni är intresserade av inte skulle ha rum tillgängliga.