Kontorshotell och coworkingspaces i Stockholm

Kontorshotell och coworkingspaces i Stockholm
Kontorshotell i Stockholm

Hur ser coworkingmarknaden ut i Stockholm 2021?

Vi har tillsammans med några av de ledande kontorshotellen i Stockholm sammanställt information om coworking och kontorshotell som koncept för att kunna dela med oss av vår samlade expertis inom området.

Tidigare förknippades ofta coworking med startups och unga människor men i takt med att verksamhetsformen har växt till sig och mognat är det idag en samlingsplats där entreprenörer möter stora etablerade företag och kan skapa synergier. Idag finns ett flertal alternativ i Stockholm där alla uppfyller olika önskemål och krav.

Kontorshotell eller coworking växer explosionsartat i Stockholm. Under de senaste åren har flertalet nya anläggningar öppnats och många av de etablerade aktörerna öppnar ännu fler anläggningar. Bara i Stockholm finns det över 190 stycken olika kontorshotell. Vi har pratat med flera olika aktörer på kontorshotells-marknaden i Stockholm och tagit reda på hur varje aktör särskiljer sig och vad som är unikt med just deras koncept.

Kontakta oss på yta.se för att kostnadsfritt jämföra och hitta rätt bland hela utbudet av kontorshotell och coworkingspaces i Stockholm

Vad är coworking?

Coworking innebär att du hyr in dig tillsammans med andra företag och delar på gemensamma ytor. Kontoret är nyckelfärdigt och möbler finns på plats när du flyttar in. All annan service såsom städning, kaffe, wi-fi, skrivare, posthantering ingår och ibland har du som medlem även tillgång till gym eller bilpool. Vanligtvis betalar man en månadsavgift, ett så kallat medlemskap, per anställd för att få nyttja kontoret. Avgiften kan skilja sig åt beroende på vad för typ av kontor man önskar och vilken standard man eftersträvar, även det geografisk läget spelar in. På kontorshotellen i Stockholm är det mest populära alternativet att man hyr ett eget rum med stängda dörrar. Samtliga aktörer har lite olika alternativ där man antingen kan ha tillgång till en skrivbordsplats i öppen yta man delar med andra eller en fast skrivbordsplats som ibland kallas loungemedlemskap.

Hur fungerar kontorshotell/coworking?

I de flesta fall har man en uppsägningstid på ca tre månader och ett löpande kontrakt, vilket gör det till en oerhört flexibel kontorsform. Service som reception, kaffe och posthantering ingår alltid. Hos vissa kontorshotell ingår även bokning av mötesrum i priset, annars tillkommer det en kostnad vilken man betalar utefter behov. Samtliga har dock obokningsbara mindre rum för telefonsamtal som man kan sätta sig i. Idag finns flera coworkingspaces och kontorshotell i Stockholm, de kännetecknas av attraktiva lokaler på centrala adresser, flexibilitet och smidighet. För de som hyr ett eget kontor är kontorshotellen öppna 24 timmar om dygnet och sju dagar i veckan, men receptionsservice är endast under kontorstid vilket motsvarar vardagar ca 09-17.

Intresserad av att höra mer? Kontakta oss direkt så hjälper vi er vidare

Storleken på kontorshotell varierar

Det finns allt ifrån det mindre kontorshotellet till riktigt stora anläggningar som till exempel WeWork. Alla kontorshotell kännetecknas även av en stor flexibilitet och villiga att göra anpassningar för sina kunder så de ska trivas och stanna. Att hyra ett kontorsrum på ett kontorshotell är i praktiken som att hyra vilket kontor som helst men skillnaden är att avtalen är mycket mer flexibla och man kan komma igång att jobba samma dag som man flyttat in. Därmed slipper man som företagare lägga tid på verksamhetstörande arbete som man står inför i och med en flytt.

Varför kontorshotell?

Det finns väldigt många anledningar till varför du som företagare ska se coworking som alternativ. Den anledning som gör att vi rekommenderar kontorshotell framför eget kontor är de flexibla avtalen. Långt ifrån alla kan eller vill binda upp sig på 3-5 års avtal med nio månaders uppsägningstid som annars är standard.

På ett kontorshotell eller coworking space kan man nyttja sitt egna kontor ostört och under en längre tid. Flexibiliteten är en viktig komponent i kontorshotellens värdeerbjudande, i synnerhet gentemot yngre företag med stora ambitioner då de kan växa utan hinder och utan att behöva ta ställning till att flytta till ny adress och teckna nya hyresavtal. Dessutom ingår alla kring-tjänster med städning, IT och leveranser till exempel vilket gör att du kan sätta igång med ditt arbete redan första dagen du flyttar in, du kan från dag ett fokusera helt på ditt egna arbete. Kontorshotellen i Stockholm ligger på alla tänkbara adresser och även på de mest representativa gatuadresserna i Stockholm.

Intresserad av att höra mer? Kontakta oss direkt så hjälper vi er vidare

Vad kostar kontorshotell i Stockholm?

Om man hyr ett rum på ett kontorshotell i Stockholm brukar man oftast kunna komma ner lite i pris jämfört med vad det hade kostat med ett traditionellt kontor på de bästa läget. För att rättvist kunna jämföra ett kontorshotell med ett eget kontor behöver man även kalkylera för bland annat möbelkostnader, bredband och IT, städning och annat underhåll av en lokal. Man ska även tänka på den minskade flexibiliteten det innebär att sitta fast i ett långt avtal. Genom att möbler, kaffe, internet, städning och alla kring-tjänster oftast ingår är det betydligt mindre att ta i beräkning i sin budget än om man hyr ett eget kontor. Utöver att det ger dig som företagare möjlighet till fullt fokus på dina arbetsuppgifter istället för att exempelvis behöva koka kaffe och se till att internet fungerar.

Nedan följer prisexempel hos de aktörer vi har intervjuat. Observera att priserna endast gäller för eget kontor och på de adresser vi har varit på. Priserna är inte exakta utan uppskattningar och snitt baserat på de uppgifter vi fått från kontorshotellen. Priset är angivet i SEK per person och månad, alltså inte per kvadratmeter som annars är standard. Verkligt pris kan komma att skilja sig från dessa.

KontorshotellPris per person
7A5000:-
Convendum7500:-
No188000:-
The Park7500:-
United Spaces7000:-


Ange era behov här för att jämföra bland dessa lösningar och fler än 90 anläggningar till


7A Office & Lounge

2006 öppnade 7A sin första kontor- och konferensanläggning på Strandvägen 7A. Sedan dess har man hunnit öppna ytterligare tre anläggningar, alla på centrala adresser i Stockholm city. 7A Odenplan på Norrtullsgatan 6, 7A Centralen på Vasagatan 7 och senaste tillskottet 7A Posthuset i gamla Centralposthuset på Vasagatan 28 som man flyttade in i vinter 2019.

MEDLEMSKAP HOS 7A:

  • Privata kontorsrum från 5 000 SEK/person
    Fullt möblerade och inflyttningsklara kontorsrum i olika storlekar där fullservice, fria- samt bokningsbara mötesrum, tillgång till alla anläggningars lounger är några av de fördelar som ingår.
  • Business Lounge 4 500 SEK/person
    Ett flexibelt medlemskap som ger dig tillgång till 7As fyra lounger med mötesrumsmöjligheter i centrala Stockholm.
  • Arbetsplats från 5 500 SEK/person
    Hyr en egen, fullt möblerad kontorsplats med förvaring. En perfekt lösning för dig som är i behov av en fast punkt – men inte ett låsbart kontor. Du får även tillgång till kök, bokningsbara mötesrum samt fyra lounger där du kan slå dig ner för att arbeta i en social miljö eller ta emot dina kundbesök.
  • Flex Office pris på förfrågan
    Flex Office är en attraktiv kontorslösning för större företag som är i behov av privata kontorsytor från 200 kvm och uppåt med egen ingång, reception och privata faciliteter – med samma serviceutbud som på ett traditionellt kontorshotell. Här erbjuds en unik möjlighet att vara med och utforma en privat kontorsyta utefter verksamhetens behov med allt från mindre kontorsrum, aktivitetsbaserade lösningar och sociala utrymmen endast för företagets egna medarbetare.

7A erbjuder flexibla avtal med tre månaders uppsägningstid så att ditt företag snabbt kan öka eller minska kontorsytan efter verksamhetens behov.

7A har även möjlighet att ta emot momsfria verksamheter som söker nytt kontor.

Kontorsrummen hyrs alltid ut fullt utrustade med ergonomiska kontorsmöbler som inkluderar höj- och sänkbart skrivbord, skrivbordsstol, skrivbordslampa, papperskorg samt låsbar förvaringshurts.

Hundar är tillåtet på 7A. Så länge din fyrbenta vän är rumsren och håller sig på kontoret och inte i gemensamma utrymmen.

På 7A finns en stor bredd av branscher bland befintliga hyresgäster, vilket skapar en intressant mix och stor möjlighet till synergier och ett spännande nätverk.


Convendum

Hos CONVENDUM är det tydligt att fokus ligger på service till kunden, vilket de kallar för all-inclusive office. Bolagen som söker sig till CONVENDUM vill fokusera på sin verksamhet istället för städ, kaffe, internetdrift och skrivarinställningar. CONVENDUM erbjuder en helhetslösning där allting ingår, även gym och frukostbuffé varje dag mellan 8-9.30 och på fredagar erbjuds även after work. Deras lokaler återfinns på premium adresser och präglas av genomgående hög standard, och en tydlig profil, exempelvis ingår kontorsmöbler från en speciellt framtagen kollektion. CONVENDUM riktar sig inte mot någon särskild bransch, bland deras medlemsföretag finns allt från PR-byråer till investmentbolag.

MEDLEMSKAP HOS CONVENDUM:

  • Private Office
    Dessa rum varierar i avseende bland annat utsikt och storlek. Med ett Private Office hos CONVENDUM ingår alla delar av deras helhetslösning. Pris ges ut på förfrågan.
  • Coworking medlemskap 4995:-
    I medlemskapet ingår bland annat access till alla lokaler 24/7, fria utskrifter, wifi, kaffe och te, frukost varje vardag, gym på flera adresser, After work på fredagar, reception, posthantering och företagsadress.

Samtliga kontrakt hos CONVENDUM har en uppsägningstid på fyra månader. CONVENDUM har idag totalt 12 anläggningar på följande adresser och orter:

Stockholm - Vasagatan 16, Katarinavägen 15, Västra Järnvägsgatan 3, Regeringsgatan 52, Jakobsbergsgatan 16, Strandvägen 1, Gävlegatan 16, Fleminggatan 18, Biblioteksgatan 29, Nybrogatan 17 och Vegagatan 14.

Göteborg - Kungsportsavenyn 21. Ett heltidsmedlemskap på CONVENDUM ger tillgång till samtliga lokaler 24/7.

CONVENDUM expanderar i hög takt vilket skapar möjligheter för större kunder att anpassa både ytor och servicenivå. Deras Concierge Service är väldigt lösningsorienterad och sköter i princip allt kunderna efterfrågar.

Hos CONVENDUM finns en variation av olika arbetsytor, det finns lounger, mötesrum och coworkingytor. För det effektiva mötet finns även ståbord och coworkingytor att tillgå. På samtliga adresser finns även mötesrum att boka per timme för dem som behöver något mer avskilt. Loungen finns alltid tillgängligt för det mer informella mötet. CONVENDUM har även konferenscenter i sina anläggningar på Vasagatan 16 och Fleminggatan 18 med mötesrum och salar med kapacitet för upp till 150 personer.

NO 18

På No 18 Grand Central finns 2500 kvm exklusiva lounger och kontorsrum. Lokalerna går även att boka för events och det har hållits i ett flertal större här. Under events kan No 18 hjälpa till med menyer från deras egen kock och bistå med en bemannad bar samt tillgodose övriga önskemål som finns. Inrett med en otrolig känsla för detaljer är detta även det centralaste kontorshotellet beläget inne på Stockholms Centralstation.

Det serveras medlemsfrukost varje måndag och det hålls ofta interna afterworks. Inne i Bistro18 serveras lunch varje dag som tillagas av deras egen kock. Receptionen bistår med all tänkbar service och ger kunder det bästa bemötandet mot både dig och dina kunder. Det finns även försäljning av frukost och mellanmål, samt en egen bar där det råder medlemspriser. No 18 finns idag på två centrala platser, Grand Central och Stureplan, utbudet är detsamma på båda enheterna. Som medlem är man välkommen till båda lokalerna. På Stureplan finns även ett gym i 18’s regi där man kan ansöka om medlemskap.

MEDLEMSKAP HOS NO 18

  • Kontor fr. 8000:- per person
    Alternativet för dig som vill ha ett eget rum. Gäller för minst tre personer. Samtliga möbler ingår, men om man vill så är det OK att ta med egna. Priset beror mycket på vilket rum man sitter i, men en tumregel hos No 18 är att det kostar 8500 per medlem och skrivbord, detta medför att ett rum för fem personer skulle ligga på cirka 42 500 i månaden. Om man hyr ett eget kontor hos No 18 kan uppsägningstiden variera något utefter vilket rum som är aktuellt.
  • Frilansmedlemskap 8000:-
    Med detta medlemskap sitter man tillsammans med andra företag eller entreprenörer men får ett eget höj- och sänkbart skrivbord, stol och en egen låsbar hurts. Med detta alternativ har man tre månaders uppsägningstid.
  • Co-Working/loungemedlemskap 2500-4500:-
    Detta medlemskap ger tillgång till de allmänna arbetsplatserna samt loungerna, och priset beror på hur många dagar (2 eller 5) per vecka man kommer befinna sig där. Det går även att avtala en tim- eller dagsbaserad lösning. En månad uppsägningstid gäller för loungemedlemskapet.

Gällande mötesrum hos No 18 så finns det god tillgång, bland annat finns telefonbås som inte behövs förbokas utan används som drop in rum för alla medlemmar. På Grand Central finns även drop in mötesrum som är kostnadsfri. Annars ligger övriga från 200kr och uppåt som medlem.
Vill man sitta så centralt det går, ha en representativ lokal för sina kunder med tillgång till all fullservice som receptionen innebär så är No 18 Grand Central det rätta valet.

The Park

The Park är ett kreativt och personligt coworkingspace som idag finns på två adresser i Stockholm, Hälsingegatan 49 i Vasastan och Magnus Ladulåsgatan 1 på Södermalm. The Park består av sammanlagt 11 000 kvm kreativa kontorsytor, konferens- & mötesrum, studios, workshop-ytor och lounger. The Park är platsen för dig som vill njuta av personlig och hög service i en kreativ och inbjudande miljö. I dagsläget har The Park över 1 000 drivna entreprenörer fördelat på ca 300 bolag i sitt nätverk. Öppenhet, gemenskap, driv och värme är några av de ledord som kännetecknar deras community.

The Park - Where people grow!

MEDLEMSKAP HOS THE PARK:

The Park har olika medlemskap beroende på vad som passar just dig och ditt bolag.

Lounge - Access till The Parks öppna ytor inredda i olika sittgrupper med tillgång till kök och telefonbås. Här sitter du tillsammans med andra drivna entreprenörer och öppnar upp för fantastiska möjligheter att bredda ditt nätverk!

Flex - En flexibel lösning där du sitter i öppet landskap med tillgång till skrivbord och kontorsstol. Du tar den plats som känns bäst för dagen och har såklart även här nära till våra gemensamma utrymmen och vårt enorma community.

Fix - En fast skrivbordsplats i öppet landskap där du får ditt egna skrivbord med stol. Här kan du bo in dig med en känsla av eget samtidigt som du och dina nya grannar kan inspirera och utveckla varandra!

Room - Ett eget kontor för både stora och små företag. Här får ni det bästa av två världar: ert egna space där ni bor in er samtidigt som ni blir en del av vårt härliga community och tar del av alla fördelar som kommer med coworking.

Kaffe, te och fredagsfrukost ingår för alla medlemmar!

Ett medlemskap kostar från 1 900:- per månad (ex. moms)

Personalen på The Park jobbar alltid för att hitta en flexibel lösning som passar just dig och ditt företag, stort som litet skräddarsyr de gärna en perfekt lösning för just dig. Då The Park är ett coworkingspace med en fullservicelösning ingår allt i samtliga medlemskap - från Mood Managers som tar hand om besökare, postadress, wifi, städning, larm och kaffe till mötes- & konferensrum i storlekarna 4-80 personer, utskrifter, frukostbuffé varje fredag och en community manager som dagligen arbetar med att skapa mervärde för alla medlemmar.

Utöver coworkingdelen så har även The Park en konferensavdelning och hjälper dagligen medlemmarna med planering och catering till möten- & konferenser och seminarium, samt

att de även tar hand om externa bolag som vill komma in i en kreativ miljö med allt från catering till bokning av talare till kurser och workshops.

The Park Studios: Gör det enkelt för dig. I våra studios har du möjlighet att smidigt och snyggt genomföra live-sändningar och inspelningar med gäster både på plats och online. Visa presentationer, filmer och grafiskt material samtidigt som du interagerar med dina tittare. Vi har lösningar både för dig som vill göra det enkelt och för dig som önskar en mer avancerad produktion.

The Park passar utmärkt för alla storlekar på bolag och en tydlig vinning man får av att sitta på ett coworkingspace är att man dagligen träffar nya drivna entreprenörer, knyter nya kontakter och hittar nya leads. Det unika med The Park är klimatet du inte visste att du saknade.

United Spaces

United Spaces är en av Sveriges ledande och mest expansiva coworking-aktörer med tio kontor i fem svenska städer (Stockholm, Arlanda, Uppsala, Göteborg och Malmö). I dagsläget har de ca 2900 medlemmar på drygt 30 000 kvm som är verksamma inom en mängd olika branscher och områden.
olika kompetenser skapas unika förutsättningar för utveckling – både för individen och företaget.

Alla företag har olika behov och förutsättningar, därför erbjuder United Spaces en rad olika medlemskap. Lounge, innebär tillgång till alla öppna loungeytor. Flex Office, innebär tillgång till ergonomisk utformade arbetsplatser i öppet landskap. Med ett Private Office medlemskap har du, tillgång till eget kontor för upp till 100 personer. Denna lösning kan även kombineras med Flex Office och Lounge. Medlemmar har tillgång till sina kontor dygnet runt.* kan variera beroende på byggnadens öppettider.

United Spaces värderar att hjälpa sina kunder och fokuserar på att skapa ett community of trust som bygger på omtanke, lärande, samverkan och social gemenskap. Det arrangeras event och seminarium inom en mängd spännande och aktuella ämnen, helt kostnadsfritt för deras medlemmar. Deras idé om coworking utgår alltid från dig som individ och deras tro är att om du utvecklas, inspireras och mår bra kommer även ditt företag att göra det.

Med flera lokaler centralt placerade är det svårt att hitta bättre. Utöver coworking-kontor vid T-Centralen i Waterfront Building, Kungsbron, Torsgatan, Solna och Götgatsbacken i Stockholm finns United Spaces även i Malmö; i STUDIO-huset med 1800 kvm och på två platser i Göteborg ; det nyrenoverade Östra Hamngatan med sina 6000 kvm och den nyöppnade arenan på Lindholmen med sina 2100 kvm i dagsläget och 2000 kvm som öppnas i april 2021. De finns också i det pampiga gamla Rådhuset i Uppsala och i Office One vid skycity på Arlanda.

Som medlem hos United Spaces får man inte bara tillgång till samtliga lokaler utan även rabatt på alla mötesrum på alla deras coworking-kontor. United Spaces välkomnar alla typer av verksamheter, vilket också är en del av konceptet. De tror på att olikheter skapar möjligheter och genom att sammanföra företag och människor från olika branscher och med olika kompetenser skapas unika förutsättningar för utveckling – både för individen och företaget’.

Alla företag har olika behov och förutsättningar, därför erbjuder United Spaces en rad olika medlemskap. Lounge, innebär tillgång till alla öppna loungeytor. Flex Office, innebär tillgång till ergonomisk utformade arbetsplatser i öppet landskap. Med ett Private Office medlemskap har du, tillgång till eget kontor för upp till 100 personer. Denna lösning kan även kombineras med Flex Office och Lounge. Medlemmar har tillgång till sina kontor dygnet runt.* kan variera beroende på byggnadens öppettider.

United Spaces värderar att hjälpa sina kunder och fokuserar på att skapa ett community of trust som bygger på omtanke, lärande, samverkan och social gemenskap. Det arrangeras event och seminarium inom en mängd spännande och aktuella ämnen, helt kostnadsfritt för deras medlemmar. Deras idé om coworking utgår alltid från dig som individ och deras tro är att om du utvecklas, inspireras och mår bra kommer även ditt företag att göra det.


yta.se samarbetar vi med hela utbudet av kontorshotell och coworkingspaces i Stockholm, där våra rådgivare kostnadsfritt navigerar marknaden dagligen åt team i behov av flexibla kontor. Kontakta oss idag för att höra mer om hur vi kan hjälpa ert team hitta den bästa möjliga kontorslösningen att kunna växa och trivas i.