Hur ser coworkingmarknaden ut i Stockholm 2021?

Vi har tillsammans med några av dom ledande kontorshotellen i Stockholm sammanställt information om coworking som koncept för att kunna dela med oss av vår expertis inom området. Vi har även intervjuat några av aktörerna som är verksamma på stockholmsmarknaden för att få relevant information från flera olika kontorshotell. Längst ner i inlägget finns ett formulär där du kan lämna intresse för kontorshotell och boka visning direkt. Om du vill kolla igenom hela utbudet av lediga lokaler kan du gå direkt till yta.se.

Kontorshotell i Stockholm
Vad är coworking?
Hur fungerar coworking?
Varför kontorshotell?
Vad kostar kontorshotellen i Stockholm?
Om kontorshotellen
Boka visning

Kontorshotell i Stockholm

Kontorshotell, eller coworking som det också kallas, växer explosionsartat i Stockholm. Under det senaste året har flertalet nya anläggningar öppnats och många av dom etablerade aktörerna öppnar upp fler anläggningar. Bara i Stockholm finns det över 150 stycken olika kontorshotell och alla särskiljer sig på ett sätt som gör att det finns ett cowork för alla.. Vi har pratat med flera olika aktörer på kontorshotells-marknaden i Stockholm och tagit reda på hur varje aktör särskiljer sig och vad som är unikt med deras koncept.

Tidigare förknippades ofta coworking med startups och unga människor men i takt med att verksamhetsformen har växt till sig och mognat är det idag en samlingsplats där entreprenörer möter stora etablerade företag och kan skapa synergier. Idag finns ett flertal alternativ i Stockholm där alla uppfyller olika önskemål och krav. Det finns en del kontorshotell där man endast välkomnar en viss nisch, som till exempel Things som bara fokuserar på hårdvarubolag. För att hålla informationen så bred som möjligt har vi dock fokuserat på de som inte begränsar vilka hyresgäster som är välkomna.

Vad är Coworking?

Coworking innebär att du hyr in dig tillsammans med andra företag och delar på gemensamma ytor. Kontoret är nyckelfärdigt och möbler finns på plats när du flyttar in. All annan service såsom städning, kaffe, wi-fi, skrivare, posthantering ingår och ibland har du som medlem även tillgång till gym eller bilpool. Vanligtvis betalar man en månadsavgift, ett så kallat medlemskap, per anställd för att få nyttja kontoret. Avgiften kan skilja sig åt beroende på vad för typ av kontor man önskar och vilken standard man eftersträvar, även det geografisk läget spelar in. På kontorshotellen i Stockholm är det mest populära alternativet att man hyr ett eget rum med stängda dörrar. Samtliga aktörer har lite olika alternativ där man antingen kan ha tillgång till en skrivbordsplats i öppen yta man delar med andra eller en fast skrivbordsplats som ibland kallas loungemedlemskap.

Hur fungerar coworking?

I de flesta fall har man en uppsägningstid på ca tre månader och ett löpande kontrakt, vilket gör det till en oerhört flexibel kontorsform. Service som reception, kaffe och posthantering ingår alltid. Hos vissa kontorshotell ingår även bokning av mötesrum i priset, annars tillkommer det en kostnad vilken man betalar utefter behov. Samtliga har dock obokningsbara mindre rum för telefonsamtal som man kan sätta sig i. Idag finns flera coworkingspaces och kontorshotell i Stockholm, de kännetecknas av attraktiva lokaler på centrala adresser, flexibilitet och smidighet. För de som hyr ett eget kontor är kontorshotellen öppna 24 timmar om dygnet och sju dagar i veckan, men receptionsservice är endast under kontorstid vilket motsvarar vardagar ca 09-17.

Storleken på kontorshotellen varierar

Det finns allt ifrån det mindre kontorshotellet till riktigt stora anläggningar som till exempel WeWork. Alla kontorshotell kännetecknas även av en stor flexibilitet och villiga att göra anpassningar för sina kunder så dom ska trivas och stanna. Att hyra ett kontorsrum på ett kontorshotell är i praktiken som att hyra vilket kontor som helst men skillnaden är att avtalen är mycket mer flexibla och man kan komma igång att jobba samma dag som man flyttat in. Därmed slipper man som företagare lägga tid på verksamhetstörande arbete som man står inför i och med en flytt.

Varför kontorshotell?

Det finns väldigt många anledningar till varför du som företagare ska se coworking som alternativ. Den anledning som gör att vi rekommenderar kontorshotell framför eget kontor är de flexibla avtalen. Långt ifrån alla kan eller vill binda upp sig på 3-5 års avtal med nio månaders uppsägningstid som annars är standard. 

På ett kontorshotell eller cowork kan man nyttja sitt egna kontor ostört och under en längre tid. Flexibiliteten är en viktig komponent i kontorshotellens värdeerbjudande, i synnerhet gentemot yngre företag med stora ambitioner då de kan växa utan hinder och utan att behöva ta ställning till att flytta till ny adress och teckna nya hyresavtal. Dessutom ingår alla kring-tjänster med städning, IT och leveranser till exempel vilket gör att du kan sätta igång med ditt arbete redan första dagen du flyttar in, du kan från dag ett fokusera helt på ditt egna arbete. Kontorshotellen i Stockholm ligger på alla tänkbara adresser och även på de mest representativa gatuadresserna i Stockholm.

Vad kostar kontorshotell i Stockholm?

Om man hyr ett rum på ett kontorshotell i Stockholm brukar man oftast kunna komma ner lite i pris jämfört med vad det hade kostat med ett traditionellt kontor på de bästa läget. För att rättvist kunna jämföra ett kontorshotell med ett eget kontor behöver man även kalkylera för bland annat möbelkostnader, bredband och IT, städning och annat underhåll av en lokal. Man ska även tänka på den minskade flexibiliteten det innebär att sitta fast i ett långt avtal. Genom att möbler, kaffe, internet, städning och alla kring-tjänster oftast ingår är det betydligt mindre att ta i beräkning i sin budget än om man hyr ett eget kontor. Utöver att det ger dig som företagare möjlighet till fullt fokus på dina arbetsuppgifter istället för att exempelvis behöva koka kaffe och se till att internet fungerar.

Nedan följer prisexempel hos de aktörer vi har intervjuat. Observera att priserna endast gäller för eget kontor och på de adresser vi har varit på. Priserna är inte exakta utan uppskattningar och snitt baserat på de uppgifter vi fått från kontorshotellen. Priset är angivet i SEK per person och månad, alltså inte per kvadratmeter som annars är standard. Verkligt pris kan komma att skilja sig från dessa.

Kontorshotell Pris per person
7A 5000:-
Convendum 7500:-
No18 8500:-
The Park 4500:-
United Spaces 6995:-

Om kontorshotellen

Vad är det för uppsägningstid? Vad ingår? Vart ligger lokalerna?
Nedan följer att urval av olika aktörer i Stockholm.

 

7A Office & Lounge

2006 öppnade 7A sin första kontor- och konferensanläggning på Strandvägen 7A. Sedan dess har man hunnit öppna ytterligare tre anläggningar, alla på centrala adresser i Stockholm city. 7A Odenplan på Norrtullsgatan 6, 7A Centralen på Vasagatan 7 och senaste tillskottet 7A Posthuset i gamla Centralposthuset på Vasagatan 28 som man flyttade in i vinter 2019.

 

MEDLEMSKAP HOS 7A:

  • Privata kontorsrum från 5 000 SEK/person
    Fullt möblerade och inflyttningsklara kontorsrum i olika storlekar där fullservice, fria- samt bokningsbara mötesrum, tillgång till alla anläggningars lounger är några av de fördelar som ingår.
  • Business Lounge 4 500 SEK/person
    Ett flexibelt medlemskap som ger dig tillgång till 7As fyra lounger med mötesrumsmöjligheter i centrala Stockholm.
  • Arbetsplats från 5 500 SEK/person
    Hyr en egen, fullt möblerad kontorsplats med förvaring. En perfekt lösning för dig som är i behov av en fast punkt – men inte ett låsbart kontor. Du får även tillgång till kök, bokningsbara mötesrum samt fyra lounger där du kan slå dig ner för att arbeta i en social miljö eller ta emot dina kundbesök.
  • Flex Office pris på förfrågan
    Flex Office är en attraktiv kontorslösning för större företag som är i behov av privata kontorsytor från 200 kvm och uppåt med egen ingång, reception och privata faciliteter – med samma serviceutbud som på ett traditionellt kontorshotell. Här erbjuds en unik möjlighet att vara med och utforma en privat kontorsyta utefter verksamhetens behov med allt från mindre kontorsrum, aktivitetsbaserade lösningar och sociala utrymmen endast för företagets egna medarbetare.

7A erbjuder flexibla avtal med tre månaders uppsägningstid så att ditt företag snabbt kan öka eller minska kontorsytan efter verksamhetens behov.

7A har även möjlighet att ta emot momsfria verksamheter som söker nytt kontor.

Kontorsrummen hyrs alltid ut fullt utrustade med ergonomiska kontorsmöbler som inkluderar höj- och sänkbart skrivbord, skrivbordsstol, skrivbordslampa, papperskorg samt låsbar förvaringshurts.

Hundar är tillåtet på 7A. Så länge din fyrbenta vän är rumsren och håller sig på kontoret och inte i gemensamma utrymmen.

På 7A finns en stor bredd av branscher bland befintliga hyresgäster, vilket skapar en intressant mix och stor möjlighet till synergier och ett spännande nätverk.

Boka visning hos 7A

 

 

Convendum

Hos CONVENDUM är det tydligt att fokus ligger på service till kunden, vilket de kallar för all-inclusive office. Bolagen som söker sig till CONVENDUM vill fokusera på sin verksamhet istället för städ, kaffe, internetdrift och skrivarinställningar. CONVENDUM erbjuder en helhetslösning där allting ingår, även gym och frukostbuffé varje dag mellan 8-9.30 och på fredagar erbjuds även after work. Deras lokaler återfinns på premium adresser och präglas av genomgående hög standard, och en tydlig profil, exempelvis ingår kontorsmöbler från en speciellt framtagen kollektion. CONVENDUM riktar sig inte mot någon särskild bransch, bland deras medlemsföretag finns allt från PR-byråer till investmentbolag.

 

MEDLEMSKAP HOS CONVENDUM:

  • Private Office
    Dessa rum varierar i avseende bland annat utsikt och storlek. Med ett Private Office hos CONVENDUM ingår alla delar av deras helhetslösning. Pris ges ut på förfrågan.
  • Coworking medlemskap 4995:-
    I medlemskapet ingår bland annat access till alla lokaler 24/7, fria utskrifter, wifi, kaffe och te, frukost varje vardag, gym på flera adresser, After work på fredagar, reception, posthantering och företagsadress.

Samtliga kontrakt hos CONVENDUM har en uppsägningstid på fyra månader. CONVENDUM har idag totalt 12 anläggningar på följande adresser och orter:

Stockholm – Vasagatan 16, Katarinavägen 15, Västra Järnvägsgatan 3, Regeringsgatan 52, Jakobsbergsgatan 16, Strandvägen 1, Gävlegatan 16, Fleminggatan 18, Biblioteksgatan 29, Nybrogatan 17 och Vegagatan 14.

Göteborg – Kungsportsavenyn 21. Ett heltidsmedlemskap på CONVENDUM ger tillgång till samtliga lokaler 24/7.

CONVENDUM expanderar i hög takt vilket skapar möjligheter för större kunder att anpassa både ytor och servicenivå. Deras Concierge Service är väldigt lösningsorienterad och sköter i princip allt kunderna efterfrågar.

Hos CONVENDUM finns en variation av olika arbetsytor, det finns lounger, mötesrum och coworkingytor. För det effektiva mötet finns även ståbord och coworkingytor att tillgå. På samtliga adresser finns även mötesrum att boka per timme för dem som behöver något mer avskilt. Loungen finns alltid tillgängligt för det mer informella mötet. CONVENDUM har även konferenscenter i sina anläggningar på Vasagatan 16 och Fleminggatan 18 med mötesrum och salar med kapacitet för upp till 150 personer.

Boka Visning hos Convendum

 

No 18

På No 18 Grand Central finns 2500 kvm exklusiva lounger och kontorsrum. Lokalerna går även att boka för events och det har hållits i ett flertal större här. Under events kan No 18 hjälpa till med menyer från deras egen kock och bistå med en bemannad bar samt tillgodose övriga önskemål som finns. Inrett med en otrolig känsla för detaljer är detta även det centralaste kontorshotellet beläget inne på Stockholms Centralstation.

Det serveras medlemsfrukost varje måndag och det hålls ofta interna afterworks. Inne i Bistro18 serveras lunch varje dag som tillagas av deras egen kock. Receptionen bistår med all tänkbar service och ger kunder det bästa bemötandet mot både dig och dina kunder. Det finns även försäljning av frukost och mellanmål, samt en egen bar där det råder medlemspriser. No 18 finns idag på två centrala platser, Grand Central och Stureplan, utbudet är detsamma på båda enheterna. Som medlem är man välkommen till båda lokalerna. På Stureplan finns även ett gym i 18’s regi där man kan ansöka om medlemskap. 

Medlemskap hos No 18

  • Kontor fr. 8500:- per person
    Alternativet för dig som vill ha ett eget rum. Gäller för minst tre personer. Samtliga möbler ingår, men om man vill så är det OK att ta med egna. Priset beror mycket på vilket rum man sitter i, men en tumregel hos No 18 är att det kostar 8500 per medlem och skrivbord, detta medför att ett rum för fem personer skulle ligga på cirka 42 500 i månaden. Om man hyr ett eget kontor hos No 18 kan uppsägningstiden variera något utefter vilket rum som är aktuellt.
  • Frilansmedlemskap 8500:-
    Med detta medlemskap sitter man tillsammans med andra företag eller entreprenörer men får ett eget höj- och sänkbart skrivbord, stol och en egen låsbar hurts. Med detta alternativ har man tre månaders uppsägningstid.
  • Co-Working/loungemedlemskap 2500-4500:-
    Detta medlemskap ger tillgång till de allmänna arbetsplatserna samt loungerna, och priset beror på hur många dagar (2 eller 5) per vecka man kommer befinna sig där. Det går även att avtala en tim- eller dagsbaserad lösning. En månad uppsägningstid gäller för loungemedlemskapet.

Gällande mötesrum hos No 18 så finns det god tillgång, bland annat finns telefonbås som är obokningsbara för alla medlemmar. På Grand Central finns även obokningsbara kostnadsfria mötesrum. Annars ligger övriga från 200kr och uppåt som medlem.
Vill man sitta så centralt det går, ha en representativ lokal för sina kunder med tillgång till all fullservice som receptionen innebär så är No 18 Grand Central det rätta valet.

Boka visning hos No18

THE PARK

The Park är ett kreativt och personligt coworkingspace som idag finns på två adresser i Stockholm, Hälsingegatan 49 i Vasastan och Magnus Ladulåsgatan 1 på Södermalm. The Park består av sammanlagt 11 000 kvm kreativa kontorsytor, konferens- & mötesrum, studios, workshop-ytor och lounger. The Park är platsen för dig som vill njuta av personlig och hög service i en kreativ och inbjudande miljö. I dagsläget har The Park över 1 000 drivna entreprenörer fördelat på ca 300 bolag i sitt nätverk. Öppenhet, gemenskap, driv och värme är några av de ledord som kännetecknar deras community.

The Park – Where people grow!

MEDLEMSKAP HOS THE PARK:

The Park har olika medlemskap beroende på vad som passar just dig och ditt bolag.

Lounge – Access till The Parks öppna ytor inredda i olika sittgrupper med tillgång till kök och telefonbås. Här sitter du tillsammans med andra drivna entreprenörer och öppnar upp för fantastiska möjligheter att bredda ditt nätverk!

Flex – En flexibel lösning där du sitter i öppet landskap med tillgång till skrivbord och kontorsstol. Du tar den plats som känns bäst för dagen och har såklart även här nära till våra gemensamma utrymmen och vårt enorma community.

Fix – En fast skrivbordsplats i öppet landskap där du får ditt egna skrivbord med stol. Här kan du bo in dig med en känsla av eget samtidigt som du och dina nya grannar kan inspirera och utveckla varandra!

Room – Ett eget kontor för både stora och små företag. Här får ni det bästa av två världar: ert egna space där ni bor in er samtidigt som ni blir en del av vårt härliga community och tar del av alla fördelar som kommer med coworking.

Kaffe, te och fredagsfrukost ingår för alla medlemmar!

Ett medlemskap kostar från 1 900:- per månad (ex. moms)

Personalen på The Park jobbar alltid för att hitta en flexibel lösning som passar just dig och ditt företag, stort som litet skräddarsyr de gärna en perfekt lösning för just dig. Då The Park är ett coworkingspace med en fullservicelösning ingår allt i samtliga medlemskap – från Mood Managers som tar hand om besökare, postadress, wifi, städning, larm och kaffe till mötes- & konferensrum i storlekarna 4-80 personer, utskrifter, frukostbuffé varje fredag och en community manager som dagligen arbetar med att skapa mervärde för alla medlemmar.

Utöver coworkingdelen så har även The Park en konferensavdelning och hjälper dagligen medlemmarna med planering och catering till möten- & konferenser och seminarium, samt

att de även tar hand om externa bolag som vill komma in i en kreativ miljö med allt från catering till bokning av talare till kurser och workshops.

The Park Studios: Gör det enkelt för dig. I våra studios har du möjlighet att smidigt och snyggt genomföra live-sändningar och inspelningar med gäster både på plats och online. Visa presentationer, filmer och grafiskt material samtidigt som du interagerar med dina tittare. Vi har lösningar både för dig som vill göra det enkelt och för dig som önskar en mer avancerad produktion.

The Park passar utmärkt för alla storlekar på bolag och en tydlig vinning man får av att sitta på ett coworkingspace är att man dagligen träffar nya drivna entreprenörer, knyter nya kontakter och hittar nya leads. Det unika med The Park är klimatet du inte visste att du saknade.

Boka visning hos The Park

 

United Spaces

United Spaces fokuserar på att skapa en community of trust. De är duktiga på att hjälpa sina kunder skapa nya kontakter och utveckla sina företag i huset, och hjälper därmed sina medlemmar växa snabbare. Utöver att vara säljare arbetar även deras personal som Key Account Managers för deras medlemmar för att se till att alla kan fortsätta trivas och växa. Med ett läge precis bredvid T-Centralen är det svårt att hitta bättre, och läget kommer alltid vara centralt när United Spaces expanderar. Utöver lokalerna vid T-Centralen finns även stora lokaler i STUDIO Malmö om 1800 kvm, samt i Göteborg om 2400 kvm på Östra Hamngatan. Tanken är dock att inom fem år ha förvärvat 25 enheter totalt. Som medlem hos United Spaces får man tillgång till samtliga lokaler, och planen är att även då man expanderat utanför Sverige ska medlemmarna kunna sitta på alla lokaler, i samtliga länder. Man får även rabatt på mötesrum i alla arenor. United Spaces inriktar sig inte på någon särskild bransch utan välkomnar alla typer av verksamheter, vilket också är en del av deras koncept.

Medlemskap hos United Spaces

  • Private Office fr 6995:- per person
    Ett eget kontor med tillgång 24/7, ger även tillgång till lounger. Rummen kommer möblerade, men det är OK att ställa in egna möbler så länge de inte sticker ut alltför mycket. Detta alternativ har sex månaders uppsägningstid. Priserna varierar med rummen, men ett exempel är att 10 kvm för två personer ligger på 21500/månad, då ingår allt utom mötesrum.
  • Business Lounge fr 3195:-
    Ger tillgång till loungerna på plan 1 och 2 dygnet runt. Tre månaders uppsägningstid gäller för detta alternativ.
  • Flex Office 6 995:-
    Ger tillgång 24/7 till Loungeytorna samt ett kontorslandskap med moderna skrivbord, stolar och förvaringsbox. Tre månaders uppsägningstid gäller även här.

Mötesrum finns det flera av på United Spaces, med plats för allt från 3-90 personer. Dessa är endast bokningsbara och kostar från 400kr och uppåt, men det finns också ett antal gratis mindre samtalsrum som alla medlemmar erbjuds för mer spontana möten. Som medlem hos United Spaces får man alltid 30% rabatt på mötesrum mot extern prislista vilket ger konkurrenskraftiga priser.

Som medlem hos United Spaces kan man känna sig trygg med att ha en lokal för sitt företag som anpassar sig. Genom att hålla kontinuerliga möten och föra en diskussion med sina kunder tar de reda på hur deras individuella behov ser ut och anpassar sig därefter. Kunderna kan alltid känna sig trygga i att de hittar en lösning som passar dem.

Boka Visning hos United Spaces

 

Boka visning

I formuläret nedan kan ni fylla i information om vad ni söker och svara på några frågor om er verksamhet. Vi ser till att ni kommer i kontakt med de kontorshotellen som ni är intresserade av och att ni får komma på visning. Vi stämmer även av tillgängligheten och plockar även fram andra relevanta alternativ som kan passa er om just det kontorshotellet ni är intresserade av inte skulle ha rum tillgängliga.

Till Kontorshjälpen

 

Lycka till i kontorsjakten!
//Teamet på yta.se