Digitala visningar av lediga lokaler är här för att stanna

Digitala visningar är här för att stanna.

Ungefärlig lästid: 3 minuter

yta.se tror vi på att använda teknik för att göra det enklare för företag att hitta kontor. Vi tycker att vi agerar i en spännande bransch där förbättringsutrymmet är stort, på grund av en traditionellt sett låg transparens och ett utpräglat fokus på uthyrning genom personlig kontakt. Förutsättningar som gör det krångligt och tidskrävande att hitta det perfekta kontoret till sitt företag.

För många förstagångs-lokalsökare kommer det ofta som en chock hur pass mycket kontorsjakten skiljer sig från bostadsjakten. I Sverige är vi lyckligt lottade med några av världens bästa bostadsportaler vad det kommer till visuellt material och information. Detta bör inte tas för givet då situationen ser väldigt annorlunda ut på andra marknader i världen. Den kommersiella fastighetsmarknaden i Sverige ligger däremot efter, trots att både köpare och säljare är professionella parter med mer än bara tid att förlora.

För många förstagångs-lokalsökare kommer det ofta som en chock hur pass mycket kontorsjakten skiljer sig från bostadsjakten.

Ett exempel på detta är den alltför vanliga kontorsannonsen som innehåller endast en fasadbild och några rader beskrivande text. Eller faktumet att mindre än 10% av de utannonserade kontorslokalerna innehåller prisinformation. Detta kräver att det lokalsökande företaget lägger mycket tid på att inhämta information själv för att kunna ta ett informerat beslut.

Ett exempel på detta är den alltför vanliga kontorsannonsen som innehåller endast en fasadbild och några rader text

Anledningarna till detta är många, men en del av problemet är att kontor är en otroligt komplex produkt. I många fall så kommer lokalen i fråga renoveras totalt efter hyresgästens behov, varpå det endast finns en blank kanvas att marknadsföra. En annan anledning är att den personliga kontakten ses som ett verktyg för att skapa affärer.

Idag ser vi att detta beteende börjar ändra sig. I en bransch med över 1.500 fastighetsägare som slåss om hyresgästerna blir det istället en konkurrensfördel att sticka ut med kvalitativ information som underlättar sökprocessen för företagaren. Att vara tydlig med sitt erbjudande och hur det passar kundens behov passar in i den moderna konsumentens köpprocess, vilket börjar synas mer och mer på den kommersiella fastighetsmarknaden.

Biljana Pehrsson, Kungsledens VD, uttryckte sig nyligen visionärt i DI om målet att bli ett av Sveriges största fastighetsbolag 2020. Ett led i det uttalandet var ett ökat fokus på uthyrning och professionellt marknadsmaterial, att försöka efterlikna branschkollegorna på bostadsmarknaden och se till att ha 100% av beståndet i ett visningsklart läge. Ett uttalande vi på yta.se tycker insiktsfullt fångar marknadens nuläge.

Ett ökat fokus på uthyrning och professionellt marknadsmaterial – Biljana Pehrsson, Kungsleden

På yta.se tror vi på att använda teknik för att göra det enklare för företag att hitta kontor, framförallt genom att tillföra ytterligare information tidigt i sökprocessen. Sedan i höstas har vi satsat hårt på att ersätta den mest tidskrävande delen av kontorsjakten, visningar av irrelevanta lokaler, med våra alldeles egna 3D-Tours. Med hjälp av dessa kan företag vandra runt fritt i en lokal direkt från datorn, det vill säga gå på en digital visning, utan att behöva resa en endaste meter.

I dagsläget har vi utfört närmare 50 3D-Tours på lediga kontorslokaler som finns att se på yta.se. Många fler är påväg. Resultatet har varit enormt positivt, där både lokalsökande företag och uthyrare har sparat tid på att i första hand låta samtliga involverade titta på lokalen i datorn, och endast åka ut på plats om det uppfyller alla krav. På så sätt möjliggörs även en mer givande diskussion på plats om förändringar, samt hela företaget har möjlighet att ge input istället för endast de närvarande på visningen.

För att sätta lite siffror på det hela så utfördes över 400st digitala visningar på yta.se den senaste månaden. Om vi räknar med 4h per verklig visning, 2h från båda parter, så innebär detta 1600h som istället utförts på några minuter hemma på det egna kontoret.

Vi ser att detta leder till mycket mer informerade och intresserade hyresgäster som kommer ut på verkliga visningar för att ro affären i hamn. Vi tror att detta är ett av våra och branschens bästa förändringsverktyg framåt för att hjälpa lokalsökande företag, och kommer fortsätta jobba mot att göra digitala visningar till en självklar del av kontorsjakten.

I och med en ökad efterfrågan på digitala visningar samarbetar vi nu med Objekt360, som är störst i Norden på 3D-visningar och en helhetsleverantör av visuella verktyg och tjänster för kommersiella fastigheter.

Söker ni kontor så är ni varmt välkomna in på yta.se, marknadsplatsen som hjälper företag att hitta bättre lokaler.