Så fungerar kontorshotell i Stockholm - en överblick
Kontorshotell i Stockholm erbjuder flexibla arbetsmiljöer där grundprincipen går ut på att hyra kontoret som en tjänst, istället för att teckna ett hyresavtal för en tom lokal. Avtalen är i regel korta och kontoren redo att flytta in i direkt, det enda du behöver ha med dig är personalen och datorer. Er hyresvärd, kontorshotellsoperatören, är en professionell motpart som enbart jobbar med att skapa kvalitativa och bra arbetsplatser så att kan fokusera på den egna verksamheten.
Jämfört med ett eget kontor får ni utöver ert privata kontor tillgång till kontorshotellets gemensamma ytor, vilket ofta är tusentals kvadratmeter som ställs till ert förfogande. I snitt utgörs ungefär 30-50% av ett kontorshotell utav privata kontorsrum, och resten är lounger, mötes och konferensrum, reception med mera. Det innebär att du får tillgång till fler mötesrum och allmänna ytor än du hade fått plats med i ett eget kontor.
Konceptet har haft en otrolig tillväxt de senaste 10 åren och idag finns det över 200st kontorshotell i Stockholm och det står för nästan 7% av kontorsmarknaden och är idag det mest populära alternativet för företag mellan 1-20 anställda. Företag kan hyra allt från enskilda skrivbord eller loungeplatser i öppna kontorslandskap, till större egna kontorsutrymmen. Det ingår i princip alltid tjänster som internet, städning och posthantering i hyran, men tjänstelistan kan nästan bli hur stor som helst för den som önskar så som frukost varje dag, AW’s och events, ja allt egentligen som rör kontoret. Helt enkelt en smidig lösning för den som vill ha ett välfungerande kontor.
Idag finns det ett brett utbud av kontorshotell som skiljer sig en hel del i vad de erbjuder. Är du ute efter att bygga egen företagskultur och gärna tar så mycket egen yta som möjligt? Välj en aktör som har färre loungeytor och tjänsteutbud, då ni får bättre m öjligheter att skräddarsy er egna yta till ett attraktivt pris. Är ni istället ute efter en inspirerande miljö och ser fördelarna med att träffa andra? Då rekommenderar vi att ni tittar på en aktör i premiumsegmentet, då de bygger sin affär på att skapa community och en arbetsplats utöver det vanliga.
Hur går det till att hyra kontorshotell i Stockholm?
Att hyra ett kontorshotell i Stockholm kan vara en ganska enkel process som avklaras på runt en månad, jämfört med de ofta betydligt längre processerna med att hyra ett traditionellt kontor. Genom yta.se får du full tillgång till vår databas av över 10 000 kontorsrum komplett med vakansstatus, pris, och villkor, som gör det enkelt att snabbt jämföra hela utbudet.
Med hjälp av oss kan du antingen söka själv via marknadsplatsen eller ta kontakt med en av våra kontorsexperter för kostnadsfri hjälp genom hela hyresprocessen. Oavsett hur du gör rekommenderar vi att ni börjar med att analysera ert behov, där de viktigaste aspekterna är läge, budget samt hur många arbetsplatser ni har behov utav. Då vi hjälper hundratals bolag att hitta rätt varje år hjälper vi gärna till i detta skede.
När ni väl vet vad ni vill ha är det dags att få fram offerter på kontorslösningar som passar era behov. På yta.se samlar vi alltid konkreta förslag med pris direkt i eran shortlist, så att ni får ett komplett underlag på vilka lösningar på marknaden som passar er. Nu kommer vi till det viktigaste steget - visningar, där vi rekommenderar att man avsätter en halvdag och går ut på en visningsrunda där ni får se 3-5 alternativ samtidigt. Allt detta kan ni sköta smidigt via marknadsplatsen eller er tillsatta kontorsexpert!
Sista steget är att signera ett hyresavtal med den aktör ni tycker om bäst. Hyresavtal på kontorshotell är väldigt simpla, men villkoren sinsemellan olika kontorshotell kan skilja sig en hel del. Då det sällan är tal om några anpassningar när ni hyr in er på ett kontorshotell så är det ofta möjligt att flytta in redan veckan efter att ni signat.
Prisvärda kontorshotell i Stockholm - budgetvänliga lösningar
Stockholm erbjuder en mängd prisvärda kontorshotell som är perfekta för företag i alla storlekar. Det finns idag ett flertal aktörer i Stockholm som aktivt valt att nischa in sig på just prisvärda kontor som respons till en ökande efterfrågan på kostnadseffektiva kontor. Det gemensamma med dessa lösningar är att de alla uppfyller basbehoven ett kontor behöver uppfylla, så som möbler, internet, kaffe, men ser samtidigt till att hålla en kostnadsmedvetenhet i allt för att föra det vidare till kunden. Det som du som hyresgäst får ge upp i förhållande till mer premiumalternativ är lyxiga möbler, ett bredare utbud av tjänster, färre och mindre loungeytor samt mötesrum, och en allmänt lägre servicenivå.
Kontorshotell som produkt i sig lämpar sig också väldigt väl till kostnadsmedvetna företag då de har flexibla hyresvillkor som gör det enkelt att justera allt från storlek till service och läge efter företagets behov och förutsättningar. Några av de mest prisvärda aktörerna inom tull i Stockholm är till exempel Regus och The Works, medan det utanför tull finns bland annat FastOffice och First Office som budgetvänliga alternativ. Prismässigt kan du hyra ett eget rum på ett kontorshotell inom tull i Stockholm för cirka 1000-1500 kronor per person och månad, och utanför tull kan du komma så lågt som 500-1000 kronor per person och månad. Om du endast söker arbetsplatser i öppna coworking-ytor så kan hyresnivåerna ligga under 500 kronor per person och månad, då får du oftast en väldigt avskalad lösning med begränsad access och utanför tull. Ett sista tips för att hitta ett kostnadseffektivt kontorshotell är att hyra ett mindre rum och nyttja medlemskap för de medarbetarna som inte alltid är inne på kontoret. Vill du ha rådgivning kring vilka kontorshotell som passar er budget? Tveka inte att höra av dig till våra kontorsexperter som kostnadsfritt guidar dig genom marknaden.
Dyraste kontorshotell i Stockholm
För företag som söker det bästa erbjuder Stockholm några riktigt lyxiga kontorshotell med allt från concierge-tjänster och baristor till högteknologiska mötesrum och de bästa adresserna i moderna fastigheter. Dessa premiumlösningar återfinns på några av stadens mest eftertraktade adresser och områden, vilket ger både ett prestigefyllt intryck, samt en funktionalitet och servicenivå utöver det vanliga till företag som vill imponera på kunder och anställda. Föreställ dig kontorsvärldens motsvarighet till ett 5-stjärnigt hotell. Enligt vår erfarenhet väljer många mindre företag som vill ha ett representativt kontor just kontorshotell för att de inte har möjlighet att skapa ett lika premiumkontor själva!
Några av Stockholms premium-alternativ av kontorshotell är Cecil, Convendum, No 18 och A-House för att nämna några. Prisnivåerna här brukar ligga mellan 9000-15000 per person och månad. Områdesmässigt brukar de mer påkostade alternativen ligga i City, Norrmalm och Östermalm, men det finns väldigt fina och exklusiva kontorshotell utanför tull också, till exempel Fabeges coworking-koncept COW i Arenastaden i Solna. Vårt team av kontorsexperter har besökt alla Stockholms lyxigare alternativ och berättar gärna mer om vad de har att erbjuda i ett förutsättningslöst möte.
Kontorshotellmarknaden i Stockholm – trender och utveckling
Marknaden för kontorshotell i Stockholm växer stadigt med ungefär 20% per år. Detta är delvis till följd av pandemin och hybridarbete, men faktum är att tillväxten tog fart redan innan pandemin då företag sökte mer flexibla kontorslösningar och såg ett värde i att hyra kontor som en tjänst snarare än en fysisk produkt att administrera under flera års tid. Det följer även en global trend där fler aktörer inom fastighetsbranschen hakat på den flexibla kontorstrenden och idag finns det få delar av fastighetsmarknaden som inte är påverkade av flexibla kontorsprodukter.
I Stockholm har centrala områden som Vasastan, City, Kungsholmen och Södermalm sett en ökning av kontorshotell som lockar såväl startups som väletablerade företag. En tydlig trend de senaste åren är så kallade Big Office kontor, där större etablerade företag med behov av över 50 fasta arbetsplatser hyr en egen avdelning på ett kontorshotell. Då anpassar man layout, möblering och branding utefter företagets önskemål. Kontorshotell har blivit en populär lösning för företag som vill ha ett prestigefyllt kontor men utan de långsiktiga förpliktelserna som kommer med ett traditionellt hyresavtal. På yta.se följer vi kontorshotellsmarknaden noga med vår marknadsunika data. I Stockholm har utbudstillväxten mattats av det senaste året i takt med att mindre kontorshotell stängt ner, samtidigt som de stora aktörerna fortsätter att växa. Utöver det är det fler och fler fastighetsägare som lanserar sina egna produkter, så som Fabege med CoW, Vasakronan med Arena, Atrium Ljungberg med A-House, samt Castellum med United Spaces.
Hur fungerar det med mötesrum på kontorshotell i Stockholm?
Kontorshotell i Stockholm erbjuder mötesrum i olika storlekar och med modern teknik för att möta företagets behov. Generellt sett så finns det ett antal mötesrum på varje våningsplan som bokas online av hyresgästerna. De flesta mötesrummen är utrustade med videokonferenssystem, whiteboards och andra hjälpmedel som gör det enkelt att hålla professionella möten.
Det skiljer sig mellan olika kontorshotell hur mötesrum prissätts. Generellt är telefonbås och mindre samtalsrum nästan alltid kostnadsfria, medan mötes och konferensrum för 4-6 personer och uppåt kostar att boka. Vissa kontorshotell erbjuder en pott av timmar att utnyttja per månad, medan andra till och med tillhandahåller mötesrummen helt kostnadsfritt. Det går nästan alltid att köpa till paket av timmar för att få en förutsägbar kostnad, och vi ser att detta är en punkt som ofta går att förhandla kring. Se till att ha det i åtanke då det kan spela in på er totala hyreskalkyl om ni är mötesintensiva.
Vissa mer nischade kontorshotell har poddutrustning och musikstudios till exempel, men generellt så är alla utrustade med tv och videoteknik för effektiva digitala möten. För större kontorslösningar, så kallade Big Office, lägger man ofta till interna mötesrum som bara nyttjas av företaget som hyr det kontoret.